VSM - Vocabolario del Siciliano Medievale

http://artesia.unict.it/vsm


[ Visualizzazione standard - Elenco voci - Copia voce ]

fìstula s.f.

0.1 festula, fistola, fistula, fistuli.
0.2 Lat. fistulam (Nocentini s.v. fistola).
0.3 MascalciaCrSpXIVP - Tratt. di mascalcia, ms. CrSp, volg. Ruffo: 1.
0.4 Cit. tutti i testi.
0.5 Polir.: fistula di li ochi 1.1; fistula di ochi 1.1.
0.7 1 [Med.] Piaga o lesione profonda che si genera per una ferita non curata o curata male. 1.1 [Med.] Ulcera del sacco lacrimale. Locuz. Fìstula di (li) ochi.
0.8 AScobar: fistula.
Valla: ø.
0.8 BDel Bono: fistula.
Vinci: ø.
Pasqualino: fistula.
Mortillaro: fistula.
Biundi: ø.
Traina: fistula.
Macaluso Storaci: fistula.
VS: fìstula1, frìstula1.
0.8 CTLIO: fìstola.
0.9 Salvatore Arcidiacono 31.03.2023.
ISSN 2975-111X

1 [Med.] Piaga o lesione profonda che si genera per una ferita non curata o curata male.

[1] ThesaurusXVR - Thesaurus pauperum, 155.4, pag. 82.13: Item lu stercu caprino miscatu cum meli et misu di supra lu chancru oy di supra la fistula, l'ucchedi et piglandi omni malu umuri.

[2] ThesaurusXVR - Thesaurus pauperum, 70, pag. 59.12: Ad fistula oy a pustema.

[3] ThesaurusXVR - Thesaurus pauperum, 225, pag. 104.7: A cui avissi fistula ki non fussi a lu ossu.

[4] Lauda1XVDP - Lauda iacoponica volgarizzata I, quart. 6, pag. 35: Ad mi vegna fistuli / cum milli milia carvunchelli / et lu camclu sia killu / ki sia tuctu repletu.


[Vet.] [Masc.]

[5] MascalciaCrSpXIVP - Tratt. di mascalcia, ms. CrSp, volg. Ruffo, Di lu mali di la fistula. Cap. XXXXV, pag. 601.38: Di lu mali di la fistula [[...]] Aveni, a la fiata, pir antica firita naxi unu mali dintru la firita e rudi e cava la carni in la firita fini all'ossu, lu quali mali aveni pir longa vichiza di firita non midicata. A la fiata aveni pir caxuni <di> cancru non curatu comu divi; in pirzò ki lu cancru legiamenti diventa fistula, si non si cura kista firita non curata esti dicta fistula.

[6] MascalciaCrSpXIVP - Tratt. di mascalcia, ms. CrSp, volg. Ruffo, Di la cura di la fistula. Remediu., pag. 602.3: Di la cura di la fistula. Remediu, si la cura di la firita invecchia in lu cancru, diventa poi fistula.

[7] MascalciaR1XVF - Tratt. di mascalcia, ms. Ricc., volg. Ruffo e Ierocle, [II.18] Lu gancru .xviij.-1: Lu grancu si fachi intornu li junti di li pedi oy in altra parti et adveni per alcuna scuppatura et poy non esti curata, et di killu sangu corructu si ndi criya et per la plaga facta et non beni curata, ma per fistula oy aiqua sinchi cocta adimurandu a guariri diveni in chanculu.

[8] MascalciaR1XVF - Tratt. di mascalcia, ms. Ricc., volg. Ruffo e Ierocle, [II.19] Fistula <xix>-1: <La> fistula <si fachi> in li plagi non beni curati per lu amuri ki chi rumani, ki rifachi la plaga et fachisi in fistula et poy si converti in chanculu.

[9] MascalciaR2XVF - Tratt. di mascalcia, ms. Ricc., volg. Ruffo, [Rubrica]-100: cj Di lu cancru a la fistula.


1.1 [Med.] Ulcera del sacco lacrimale. Locuz. Fìstula di (li) ochi.

[1] ThesaurusXVR - Thesaurus pauperum, 6.24, pag. 13.17: Item lu sulatru, posti a li occhi, sana la fistola mirabiliter. V<iaticum>.

[2] ThesaurusXVR - Thesaurus pauperum, 117, pag. 71.12: A fistula di ochi, lacrimi et omni altra fistula di ochi.

[3] Gl F ScobarXVIL (1519) - Voc. bilingue, pag. 115b: Fistula di li ochi aegilopa.